کودکان میهنم از شیرخوارگی؛ معتاد به مواد مخدر میشوند + فلم
محمد امین بخشی محمد امین بخشی

سیر و تکامل جامعه ی بشری مساعدت نموده است تا انسان ها با استفاده از تمام فراورده های امروزی، به خصوص در کشور های غربی، با استفاده از همه امکانات به زندگی خود ادامه دهند؛ اما شوربختانه لازم است تا بدانیم درین قرن بیست و یک، هنوز هم که هنوز است، سرزمینن ماتمزده ام، با چالش های غم انگیز روز گاران دست و پنجه نرم میکند و با عالمی از مصیبت ها دست و گریبان میباشد.

 تمدن بشری با همه  گستردگیهایش در سرزمین خورشید من( افغانستان) رهیاب نگردیده است و بسا تاسف که سیاستمداران کشور در درازنای تاریخ، ازبسا نقاط کشورش یا اگهی نداشته اند و یا اینکه هم چشم پوشی و خویش را به گفته اشنا به گوش، به کوچه  حسن چپ زده اند.

 یکی از نمونه های این بی خبری یا بی تفاوتی، چون سایر نقاط کشور، واخان بدخشان، این  بلندی های قله هندوکش بیدار، پامیر پر غرور میباشد.

فقر، نا بسامانی سرمای به درازای شش وگاهی هم 9 ماه، به راحتی مجال کشیدن نفس را به باشند گان این قله های شامخ نمیدهد.کمبود  مواد خوراکی و دسترسی نداشتن به هیچ چیز، سبب بروز امراض و بیماری های مدهش که از از هر صد نوزاد ممکن ده ان زنده بمانند و همینطو در قسمت والدین هنگام بارداری و یا هم درهنگام ولادت.

مردم این زیبادیار نا گزیر بخاطر رهایی موقتی از درد و الم، فاقگی و تشوشات روانی،به استفاده از مواد مخدر که خود کشنده است و انسان را به پرتگاه مرگ نزدیک مینماید پناه میبرند.

مادر بزرگان و پدربزرگان جهت  ارام نگهداشتن فرزندان  و نواده های خویش که مصاب به سرما خورد گی   و دیگر  امراض شوند را، با دود تریاک معالجه مینمایند. کودکان میهنم که هنوز حرف زدن را نیاموخته اند، معتاد به مواد مخدر میشوند.

 

 اینک گزارشی ویدیویی ایرا را دراین مورد برگردان کرده خدمت شما تقدیم میدارم:

 

«قریه یا ده بنام « جاکان» در وادی واخان  بدخشان در میان  کوه های همیشه پر برف و گاهی هم نه ماه پراز برف ، باران و باد های  سرد که مجال دام داری و پرورش حیوانات و چهار پایان را نمیدهد،و از جانب دگر، نداشتن زمین های مساعد به کشاورزی برا ی کشاورزان و دهگانان به تنگدستی باشندگان ان سنگینی نموده، و این درد و آلام سالیان متمادی است که بیداد میکند..

درین روستای دور افتاده بر علاوه فقر و گرسنگی ایکه دامنگیر مردم است عدم دسترسی به  امور بهداشتی چالش بزرگی است بر مرگ و میر مخصوصا کودکان..

این ده که تا رسیدن به پزشک جهت تداوی مریض دو روز را در بر میگیرد انهم با پای پباده  و یا هم استفاده از  چهار پایان .زیرا از سرک و عرادجات چون ماشین و موترخبری نیست. اینجا گزارشگری چشمدیدخویش  را چنین بیان میدارد:!

مادر بزرگ یا مادر کلان که از سال های زیادی  به دودکردن تریاک آغشته بوده او در اتاقی که پر از دود تریاک، که  فضای اتاق را کاملا" فرا گرفته است، همه اعضای  فامیل دور هم  جمع میباشند به دود کردن تریاک مصروف اند. درینجا کودکی که  از شدت سرما خوردگی و سینه و بغل رنج میبرد؛ نشسته و مادر بزرگ ابتدا تریاک را دود کرده بعدا در دهن  طفل به اصطلاح " پف " نموده و اینکار را روزانه سه بار تکرار مینماید.

 گزارشگر زمانی که  از مادر بزرگ میپرسد که چرا و ی اینکار را مینماید؟ او پاسخ میدهد که:  تریاک چیز خوبی است درد را تسکین میدهد. ما که چاره و گزینشی  دیگری جهت بهبو د و رها یی  از درد  خودو اطفال خویش  را نداریم و این روش پسندیده و خو ب است.   وی  می افزاید: اکثر اعضای  خانواده اش به  اصفهان ایران پناهنده بوده و اگر من انجا باشم نمیتوانم دسترسی به ترباک داشته باشم و هم  فامیلم مانع ام میشوند.»..

بلی عزیزان !!! از آنجا ئیکه آمار و ارقام جهانی  نشان میدهد، افغانستا ن از جمله  مولدین شماره یک   تریاک یا اوپیوم در سطح  جهان میباشد  وسا لانه  به  هزاران تن تریاک ازین دیار به خارج ذریعه قاچاقچیان انتقال و درآمد ان به جیب قاچاقچیان مواد مخدراندک ملی واکثر بین المللی افتیده و بار غم و ملامتی جهانیش  را ملت ما میکشد.وحاصل این مواد کشنده  به قیمت جان فرزندان ما  تمام شده و پایان میگیردو سرزمین بدنام من مولد این ماده خانمان سوز میباشد.

 

م.ا.بخشی 

http://www.youtube.com/watch?v=KCO95uFf2pk&feature=related

 

ویدیو های بیشتر

 

http://www.youtube.com/watch?v=CusvIwrkf8w

http://www.youtube.com/watch?v=DQ7-Wlx_czU&feature=related


October 17th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي